Piecas minūtes pirms 17. septembŗa - jauna sākuma
Apskatīt komentārus (0)
14.09.2011
Piecas minūtes pirms 17. septembŗa
- jauna sākuma
Laikrakstu Laiks un Brīvā Latvija priekšvēlēšanu
diskusija. Jautājumi un
komentāri
Diskusijā
piedalījās polītisko partiju pārstāvji - Inguna
Rībena (Vienotība), Sandra Sondore-Kukule (Zatlera Reformu
partija) un Einārs Cilinskis (Visu Latvijai!/Tēvzemei un Brīvībai/LNNK).
Viņus iztaujāja polītisko notikumu komentētāji Kārlis Streips, Sallija Benfelde, Ojārs Celle un laikrakstu Laiks un Brīvā Latvija galvenā redaktore Ligita Kovtuna. Diskusijas dalībniekus interesēja, kā partijas
sagatavojušās 11. Saeimas vēlēšanām, un citas norises mūsu polītiskajā dzīvē.
Stundu stāvu domādama, kam lai...
... atdodu savu balsi?
Tā,
pārfrazējot populārās tautasdziesmas vārdus, varētu iedomāties situāciju pirms
11. Saeimas vēlēšanām. Centrālajā Vēlēšanu komisijā iesniegti 13 partiju
saraksti, no kuŗiem vēlētāji aicināti izvēlēties vienu, par ko balsot.
Kārlis Streips:
Uz diskusiju uzaicināti triju partiju pārstāvji, 17. septembrī es varētu balsot
par Vienotību un Zatlera Reformu
partiju. Ja mana balsij nebūtu nulles vērtība, es vēl varētu balsot par Pēdējo
partiju, kuŗai vienīgajai starp Latvijas partijām ir liberāla attieksme pret
sociālajiem jautājumiem, kas man ir svarīgi. Par Visu Latvijai!/TB/LNNK es nebalsotu.
Ojārs Celle: 11.
Saeimas vēlēšanās Vienotība, VL!/TB/LNNK un Zatlera Reformu partija
Rietumos droši vien būs vispopulārākās un daudzi vēlētāji cer, ka šīs partijas
izveidos valdošo koaliciju, kaut gan ir šaubas par to. Ceturtais populārākais
polītiskais spēks tā dēvētajā trimdā ir Zaļo
un Zemnieku savienība. Tai ir vecas saknes jau kopš tiem laikiem, kad latvieši
izbrauca bēgļu gaitās. Dažās sabiedrības daļās zemnieki ir diezgan
populāri. Tautieši īsti labi nesaprot, kādu lomu šajā partijā spēlē Lembergs,
un to ir grūti izskaidrot. Viņi vairāk kavējas vecajās atmiņās. Ulmaņa laikos
Zemnieku savienībai bija sava avīze Brīvā
Zeme. Bija pierasts, ka katrai polītiskajai partijai varēja būt sava avīze.
Tagad tā ir Francijā, un tas ir normāli.
Pie vēlēšanu urnām ārzemju latvieši
Sallija Benfelde:
Sazinos ar daudziem ārzemju latviešiem, saņemu no viņiem e-pasta vēstules,
tāpēc varu spriest par viņu izjūtām un noskaņojumiem šajā priekšvēlēšanu laikā.
Čikāgas Ziņu redakcijas pārstāvis
sacīja, ka ārzemju latvieši sašķēlušies trijās daļās: 10. Saeimas vēlēšanās
absolūtais vairākums nobalsoja par Vienotību,
arī tagad daļa balsos par šo partiju. Taču vēstulēs lasāmas arī aizvainojuma notis
Vienotība esot viņus vairākos
jautājumos nodevusi. Kopumā ārzemju
tautiešu balsis sadalīsies starp Vienotību,
ZRP un VL!/TB/LNNK.
Par proporcijām grūti spriest, jo pie viņiem nenotiek socioloģiskās aptaujas,
kā tas ir Latvijā. Kopumā balso tie, kuŗus mēs saucam par Rietumu latviešiem.
Tiekoties ar tautiešiem, kuŗi bija aizbraukuši uz Īriju, saklausīju, ka viņi
jūtas aizvainoti un pat neietu balsot, ja arī vēlēšanu iecirknis atrastos
blakus.
K. S.: Ārzemēs
balsošanā piedalās neliels skaits cilvēku
un viņu izvēle neietekmē vēlēšanu iznākumu kopumā, vienīgi pabīda kādu
kandidātu uz augšu vai leju.
S. B.: Pagājušās
vēlēšanās balsotāju skaits bija neparasti liels, apmēram 14 tūkstoši. Taču
traucē tas, ka vēlēšanu iecirkņi ir tālu, jāziedo vesela diena, lai līdz tiem
nokļūtu. Arī līdzekļi nepieciešami. Turklāt daudzās valstīs sestdienās ir
jāstrādā. Vēlēšanu kārtība būtu jāmaina, un nākamajai Saeimai būs iespēja to
mainīt. Taču ir viens bet. Polītiķi nemaz negrib, lai ārvalstīs balsotāju
skaits pieaugtu, piemēram, līdz simt tūkstošiem. Daži polītiskie spēki zina, ka
ārzemju latvieši par viņiem nenobalsos, tāpēc lai paliek viss pa vecam.
Inguna Rībena: Tagad
daudzi cilvēki brauc prom no Latvijas, un arī viņi varētu izvēlēties, par ko
balsot.
K. S.: Vēlēšanu
iecirkņi atrodas tālu no viņu dzīvesvietas, ne visi ir Latvijas pavalstnieki,
un tie, kuŗi aizbrauc, atmetuši ar roku Latvijas polītikas norisēm. Arī
balsojums pa pastu nav ērti izmantojams.
Sandra Sondore-Kukule: Labi,
ka izvirzījāt jautājumu par balsotāju skaitu ārzemēs. Prezidents Valdis Zatlers
Saeimā izskatīšanai bija iesniedzis vairākus priekšlikumus, arī par
dubultpavalstniecību trimdas tautiešiem.
Jautājumi VL!TB/LNNK: Karstais vēstures kartupelis
K. S.: Man
nav pieņemamas dažu nacionālās apvienības VL!/TB/LNNK
biedru izteikumos saklausāmās antisemītisma izpausmes.
Einārs Cilinskis:
Vai Streipa kungs varētu precīzēt, kur
mūsu partijā parādās antisemītisms?
K. S.: Jūsu
partijas valdē ir cilvēks, kas rakstījis, ka iespējams inteliģents
antisemītisms. Pēc tā secināms, ka var būt arī inteliģents rasisms, inteliģenti
cita veida aizspriedumi, un tas 21. gadsimtā ir absolūti nepieņemams. Tad vēl jūsu
partijas Visu Latvijai! spārns katru
gadu svin 16. martu un visai pasaulei atgādina, ka Latvija Otrā pasaules kaŗa
gados bijusi Hitlera pusē. Tas nav tikai Krievijas propagandas jautājums,
jāraugās arī, kā to uztveŗ Rietumi. Staigāšana ar lāpām atgādina nevis to, kas
vajadzīgs, bet gan nacistus. Visu!
Latvijai! skatās nevis nākotnē, bet tikai pagātnē, glorificē vienīgo
diktātūru, kas bijusi Latvijā pag. gs. 30. gados. Ja runājam par tēvzemiešiem, tad jūs pagājušajās
vēlēšanās saņēmāt pelnītu sodu. Jūsu
valdīšanas laikā tautsaimniecība tika iegrūsta bedrē. Lai gan es esmu latvietis
un Latvijas patriots, šo iemeslu pēc es nevaru atbalstīt šo kustību.
E. C.: Ja
diskusijas mērķis ir parādīt, ka esam fašisti un oligarchu pakalpiņi, tad,
šķiet, ka mana līdzdalība šajā diskusijā nav nemaz nepieciešama.
K. S.: Es
neesmu lietojis vārdus fašists un oligarchu pakalpiņi.
E. C.: Jūs
savu viedokli izteicāt maigākā formā, bet secinājums bija tieši tāds. Ja
atbalstāt tikai šīs divas partijas, tad lai arī ar to pietiek.
S. B.: Kollēga
uzdeva jautājumu pārāk skarbā formā. Taču daļā sabiedrības ir radies tāds
priekšstats. Par šo temu esmu intervējusi zvērinātu advokātu Jāni
Bordānu. Pirms 10. Saeimas vēlēšanām viņš bija Ministru prezidenta Valža
Dombrovska tieslietu padomnieks, bet 11. Saeimas vēlēšanās, būdams biedrības
Demokratiskie patrioti pārstāvis, kandidē no Nacionālās
apvienības saraksta Latgales vēlēšanu apgabalā.vislatviešiem viņš sacīja: Šajā sakarībā
par
Viņu ideoloģija atspoguļojas viņu
rīcībā, kādus likumprojektus viņi ir virzījuši, nevis retorikā, kādu reizēm ir
izmantojuši atsevišķi cilvēki. Dokumentos, kas pauž viņu ideoloģiju, un arī
reālajā rīcībā nav nekā radikāla.
Tas ir vidusmēra eiropiskais patriotisms, kas lasāms viņu programmā, tā ir
nacionālas valsts nostāja bez nodevības un zemošanās. Raugoties no tiesiskā
aspekta, es neredzu radikālismu. Ceru, ka es, būdams jurists, kuŗš nekad nav
izcēlies ne ar kādām galējībām, kuŗš saprot viņu centienus, palīdzēšu viņiem,
nostājoties blakus un stāvot kopā ar viņiem. Ja par radikālisma izpausmēm Visu
Latvijai! var ko pārmest tad acīmredzot vienīgi to, ka daži cilvēki ir
atļāvušies nepārdomātus izteicienus. Domāju, uz to jāraugās saprātīgi, jo šiem
izteicieniem bieži vien pievērš uzmanību konkurenti, kuŗi vēlas uz to
pakāpties.
Bordāna atbilde pārliecināja daudzus cilvēkus.
Tie ir jautājumi, kas cilvēkus interesē.
K. S.: Vai
var būt inteliģents antisemītisms?
E. C.: Nu
man jāsāk taisnoties par vienu no konteksta izrautu frazi. Jautājums bija, kādus
komentārus izņemt vai neizņemt no
portāla.
I. R.: Nebūtu
jau nu gan te jāstrīdas par šādiem jautājumiem. Mani - sievieti un māti - aizvainoja Kārļa Streipa
teiktais par 16. martu. Iedomāsimies ja jums būtu bērni un ja jūs būtu dzīvs,
un ja jūs atcerētos datumu, kad bojā gājuši jūsu bērni. Toreiz Otrā pasaules kaŗa laikā cīņās pie
Veļikajas upes divu dienu laikā bojā gāja tūkstošiem manas tautas bērnu. Kamēr
es esmu dzīva un atceros šo datumu, jūs taču nevarat ierosināt, lai es
aizmirstu savas mammas dzimšanas un miršanas datumu un sāktu svinēt šo datumu
tad, kad ir mirušo piemiņas diena, kad man piedāvā to darīt valstiski. Jūs,
dzīvojot Amerikā, varējāt baudīt patiesu informāciju par Latvijas vēsturi. Tā
paaudze, kas padomju laikā gāja skolā, to nezina. Līdz ar to šeit ir galīga
nekompetence un nezināšana. Mēs strauji ielēcām no Padomju Latvijas uz
mantiskām vērtībām orientētajā sistēmā. Mēs nekad neesam savu vēsturi izrunājuši,
jaunieši neko nezina. Esmu savulaik
runājusi ar ārlietu ministru Aivi Roni. Viņš sacīja, ka šos jautājumus pasaulei
neskaidro pat mūsu vēstnieki, jo viņi arī tos nezina. Arī viņi ir bijušie
padomju cilvēki, un arī viņiem neviens tos nav izskaidrojis. Kad strādāju par
kultūras ministri, biju pārsteigta, ka ārzemnieki par daudziem jautājumiem neko
nezina, jo Ārlietu ministrija neko nav skaidrojusi. Tāpēc jābūt skaidrībā par
pamatpozicijām. Jūs Latvijas vēstures sarežģītos jautājumus skaidrojat no savām
ārzemju latvieša pozicijām. Jāievēro arī, ka latviešu ģimenēs šos jautājumus
uzskatīja par labāku noklusēt. Leģionāru jautājums nav novērtēts patiesi un
godīgi un cieņu pret šiem cīnītājiem. Mans tēvs arī bija leģionārs, vēlāk tika
izsūtīts. Atmiņas par leģionāriem mums palīdzēja cauri okupācijas gadiem iznest
brīvības ideju. Jūs palīdzējāt to iznest
cauri trimdā. Ja mēs gribam, lai Latvijas tālākajam ceļam ir svētība, tad ar
cieņu jāizturas pret iepriekšējām paaudzēm un godīgi jānovērtē to domas un
darbi. Kad tas tiks izdarīts, tad jautājumu varam nolikt malā. Bet šobrīd tas
ir parāds, kas nav izdarīts.
K. S.: Ko
teikt cilvēkam, kuŗš ilgāku laiku ir polītikā? Es jums neliedzu svinēt visu, ko
jūs vēlaties. Par šo tematu esmu daudz rakstījis un allaž uzsvēris, ka man ir
vislielākā cieņa pret leģionāriem un pret to, ko viņi darījuši. Jautājums ir
cits. Piekrītu Vairai Vīķei-Freibergai, ka mēs savus kritušos kaŗavīrus
pieminam un godinām 11. novembrī. Taču, kā jau teicu iepriekš, 16. marta
pasākumi pasaulei atgādina, ka latvieši bijuši Hitlera pusē. Un mēs varam
skaidrot, cik vien spējam, kādos apstākļos tas viss noticis, taču Otrā pasaules
kaŗa vēsture ir uzrakstīta. Uzvarēja tie, kuŗi bija pret Hitleru, un uzvarēja
ar Padomju Savienības palīdzību. Ja divdesmit gadus pēc valsts neatkarības atgūšanas
ir daudz jauno cilvēku, kuŗi domā, ka 11. novembris ir Lāčplēša dzimšanas
diena, tad pie tā vainīga ir izglītības sistēma un vainīgs ir katrs cilvēks,
kas sēdējis Saeimā kopš 1993. gada. Ja Latvijas skolās nevar nodrošināt
Latvijas vēstures mācīšanu, tad kaut kas
ir ļoti gaŗām.
O. C.: Trimdā
vienmēr cienīta un populāra grupa būs Tēvzemei un Brīvībai/LNNK, tagad kopā
arī ar Visu Latvijai!. nedomāju, ka
viena cilvēka izteicieni kaut ko varētu mainīt partijas polītiskajā nostājā.
Latviešu tautai nekad nav piemitis antisemītisms. Tādi uzskati varbūt bijuši
tikai atsevišķiem cilvēkiem. Šo jautājumu pētījuši vēsturnieki un nonākuši pie
secinājuma, ka par to nebūtu jāuztraucas. Latvijā notika briesmīgas holokausta
izdarības, taču latviešu tauta tur nevarēja neko ietekmēt.
O. C.: Zinu
jau zinu tavus argumentus...
K. S.: Holokausts
Latvijā notika ar latviešu aktīvu piedalīšanos. Arājs nebija vācietis.
E. C.: Ja
saruna šādi aiziet trimdas presē, tad labāk, lai tādas nebūtu.
Ligita Kovtuna: Nevajadzētu
gan apvainoties.
E. C.: Man
ar jums, Kārli Streip, nav ko runāt, jo jūsu izteikumi ir pilni ar štampiem.
Jūs varat pie šādas pārliecības palikt un visu gaišu! Varat stāstīt, ko
gribat, mani neinteresē ne jūsu viedoklis, ne jūsu komentāri. Mēs arī turpmāk
iesim gājienā 16. martā un 18. novembrī ar lāpām. Man būs prieks skatīties uz
jūsu reakciju, ka jums tas riebjas.
K. S.: Es priecāšos, ka jūs
priecāsieties, labi, ka mums ir demokratija, kur katram var būt savs viedoklis.
L. K.: Jūs,
būdams, VL!/TB/LNNK partijas
pārstāvis, skaidrojiet šo poziciju, un
opozicionāru viedoklis arī būs vienmēr, paldies Dievam.
I. R.: Mūsu
žurnālistus dīvainā kārtā daudz mazākā mērā satrauc tas, ka 9. maijā televīzijā
no Krievijas tiek p;arraidītata okupētājvalsts militārā parāde. Tajā dienā es
sajutos tā, it kā dzīvotu Padomju Latvijā Nr. 2. Plašsaziņas līdzekļos tas
netika komentēts. Arī šeit droši vien Kārlim Streipam būs savs sakāmais. Saeimā
es kollēgām ieteicu vairs nelietot vārdu Latvijas Republika. Dīvainā kārtā mēs
notikumus 9. maijā neakcentējam, bet uzsvaru liekam uz 16. martu.
K. S.: Katru
gadu es 9. maijā rakstu to pašu, ko 16. martā.
S. B.: Tā
ir taisnība.
Jautājumi Zatlera Reformu partijai:
uz tautas sajūsmas viļņa
K. S.: Zatlera
Reformu partijai ir ļoti apšaubāms ministru prezidenta amata kandidāts, kas
sabiedrībai nav spējis īsti izskaidrot, kāda viņam ir izglītība.
S. B.: Kāpēc
jūs, Kukules kundze, būdama profesionāla juriste, nolēmāt iekāpt polītikas
lauciņā un izvēlējāties jaundibināto Zatlera Reformu partiju, un nevis jau
esošās partijas?
S. S. K.: Prezidents
Valdis Zatlers Saeimā izskatīšanai bija iesniedzis priekšlikumus par
polītiskās sistēmas reformu, parSatversmes grozījumiem arī saistībā ar
dubultpavalstniecību trimdas tautiešiem. Tikai viena no viņa iniciātīvām tika pieņemta un arī vienīgi tā dēvētā 14. janvāŗa ultimāta
ietekmē par tautas tiesībām rosināt Saeimas atlaišanu. Iniciātīvas, ar kuŗām
arī es strādāju, iestrēdza Prezidenta kancelejā. Tikai no Saeimas pēdējās sēdes
pienāca laba ziņa noteikta kriminālatbildība par partiju financēšanas likuma
pārkāpšanu lielos apmēros. Diskusija par šo jautājumu Saeimā ilga trīs gadus,
un lēmums tika pieņemts Saeimas ārkārtas vēlēšanu gaisotnē. Kopumā ar diviem
valsts prezidentiem esmu nostrādājusi divpadsmit gadus. Redzēju, ka daudzas
iniciātīvas paliek pusceļā un Saeimai nav polītiskās gribas. Notika ZZS un SC bloķēšanās, opozicijai tika
piespēlētas arī pozicijas balsis. Kļuva skaidrs, ka, Saeimai tā turpinot
strādāt, nekāda virzība uz svarīgu reformu pieņemšanu nenotiks. Es biju
lieciniece tam, kā tika pieņemts 14. janvāŗa ultimāts, kā prezidents ieradās
valdības sēdē, kur bija jāpieņem izšķirīgs lēmums par budžeta konsolidāciju.
Izvēle, ko Valsts prezidents un viņa izdotais Rīkojums Nr.2 mums visiem deva
28. maija vakarā, ir liels izaicinājums. Viņš iedeva mums visiem iespēju
iesaistīties un kaut ko darīt. Mans morālais pienākums bija atbalstīt Valdi
Zatleru arī turpmāk, tāpat kā to darīja arī citi viņa komandas locekļi. Pēc
Saeimas atlaišanas ierosināšanas un prezidenta vēlēšanām 2. jūnijā Zatleram
bija vairāki ceļi, kuŗus izvēlēties: pievienoties Vienotībai, nedarīt neko, kļūt par eksprezidentu ar pensiju un
sekretāri, par polītikas vērotāju no malas. Taču Zatlers pieņēma grūtu lēmumu
veidot savu polītisko spēku.
Pēc
Rīkojuma Nr. 2 izsludināšanas Latvijas sabiedrībā bija liels emocionālais
pacēlums. Pie Rīgas pils tajā vakarā pulcējās tūkstošiem cilvēku, kuŗi izteica
atbalstu Zatleram. Vēlāk pienāca vēstules, zvanīja telefons. Mūs pārsteidza
lielā cilvēku atsaucība. Spiediens uz prezidentu liecināja, ka process
iesācies un nav vairs morālu tiesību mest plinti krūmos un kļūt par polītisko
notikumu komentētāju. Tad arī notika mana izšķiršanās, kaut arī zināju, kādas
grūtības sagaida jaunās partijas veidotājus. Valdis Zatlers mūs uzrunāja par
iespēju veidot alternātīvu, jaunu polītisku piedāvājumu, iesaistot jaunus
cilvēkus, jaunu polītiķu paaudzi, kas līdz šim nav bijusi polītikā un nav
saistīta ar negātīvajiem polīskajiem procesiem, kas bijuši divdesmit gadu
gaŗumā privātizāciju, stipendiātiem utt.
Domājot
par vēlēšanu iznākumu, skaidrs, ka par Saskaņas
centru, īpaši Rīgā, balsos daudz vēlētāju, arī latvieši. Viņu motīvācija ir
mēs gribam balsot par polītisku spēku, kas nekad līdz šim nav bijis pie varas
valsts līmenī, viņi neko sliktu nav izdarījuši, ir tīri un balti. Tam, ko
izdarīja Valdis Zatlers, bija mērķis izveidot alternātīvu latviešu elektorātam
arī izvēlēties jaunu polītisku spēku ar jaunu piedāvājumu.
Plašsaziņas
līdzekļos daudz kritizētas mūsu partijas jaunās sejas. ZRP jaunās sejas ir jaunas pēc piedalīšanās partijā, bet nav ne
jaunas no polītiskās sistēmas izpratnes viedokļa. Vēlēšanu apgabalos startē
bijušie prezidenta komandas locekļi, kā arī culvēki, kuŗi strādājuši valsts
pārvaldes institūcijās un orientējas polītiskajos procesos. ZRP biedri nav
nokrituši no Marsa, bet saprot, uz kurieni viņi iet un ko dara. Ar kandidātu
atlasi un iztaujāšanu nodarbojās Ētikas komisija. Ja radās šaubas par kandidāta
iesniegumu uzņemšanai partijā, jautājumu rūpīgi izskatīja.Tika pārbaudīti arī
ziņojumi par šaubīgajiem ziedojumiem.
S. B.: Vai
ZRP ir plāns par veselības aprūpes
sistēmas uzlabošanu?
S. S. K.: Zatlera
prezidentūras laikā četros gados nomainījās pieci veselības ministri. Nav
taisnība, ka nekas nav ticis darīts. Pieņēma grozījumus Krimināllikumā. Tas
paredz sodu par tā dēvēto aplokšņu pieņemšanu. Savu pilnvaru robežās Zatlers
tikās ar visiem veselības ministriem, izveidoja darba grupas, taču nevienam nav
izdevies jautājumu sakārtot līdz galam. Situācija jāskata kopsakarībā ar
veselības aprūpes struktūrālo reformu. Mēs varam cīnīties ar sekām, bet gudrāk
būtu meklēt cēloņus. Uzbūvēja lielisku slimnīcu Krāslavā, bet trūkst pacientu.
Netika noskaidrots, kuŗu novadu centros slimnīcas patiešām būtu vajadzīgas. Par
to un citiem jautājumiem 2009. gada 15. septembrī prezidents Zatlers sasauca
valdības ārkārtas sēdi. Ir notikusi arī traumpunktu reorganizācija. Nopietnu
reformu īstenošanu apgrūtina valdību krišana un biežā ministru nomaiņa.
Viens
no ZRP polītiskās sistēmas reformas
ierosinājumiem ir konstruktīvās
neuzticības balsojums Saeimā. Pirms valdības gāšanas ir jābūt skaidram jaunās valdības sastāvam.Abiem
balsojumiem jānotiek vienlaicīgi. Tāda norma konstitūcijā tika ieviesta Vācijā
pēc Otrā pasaules kaŗa.
S. B.: Vai
četros prezidentūras gados Zatlers nepamanīja valsts naudas sadalīšanu
slimnīcām saskaņā ar pacientu daudzumu? Iznāk, ka veselības ministriem bijusi
tikai otršķirīga loma un naudas plūsmu nosaka pavisam citi cilvēki viņa
draugi un studiju biedri?
S. S. K.: Kā
jau teicu, Zatlers iesniedzis vairākus priekšlikumus veselības aprūpes sistēmas
uzlabošanai. Manā ieskatā augstākā līmenī tā dēvēto valsts nozagšanu jeb
polītisko lēmumu nopirkšanu varētu izbeigt, Saeimā ieviešot atklāto balsojumu
visu nozīmīgāko lēmumu pieņemšanā. Līdz šim valsts varas autoritāti grāvuši
aizklātie balsojumi par Ģenerālprokurora un tiesnešu apstiprināšana u. c. Šajos
balsojumos arī Saskaņas centram ir
savi grēki.
O. C.: Vai
ZRP ir spējusi pietiekami nozīmīgā
skaitā piesaistīt nelatviešus savai
organizācijai?
S. S. K.: ZRP mērķis bija nojaukt etniskā balsojuma
robežas. Tāpēc visi cilvēki, kuŗiem pieņemamas Latvijas valsts vērtības, ir
mūsējie. Mūsu finanču ministra amata kandidāts ir krievs, Rīgas sarakstā ir
krievs Viktors Makarovs. Arī citos sarakstos ir krievi un citu tautību cilvēki. Rīgas sarakstā
apzināti iekļāvām šos cilvēkus, lai vēlētāji zinātu, ka ZRP nav etnisku
problēmu.
E. C.: VL!/TB/LNNK
sarakstā trešajā vietā ir skolotāja Ludmila Sočņeva. Viņa plašsaziņas līdzekļos
ir paudusi savu viedokli par polītiskajām norisēm Latvijā, sākot no Atmodas
laikiem. Šobrīd viņa aktīvi komūnicē ar krievu auditoriju. Mūsu ieskatā ar
vēlētājiem būtu jārunā latviski, bet Sočņevai runāt krieviski atļauts izņēmuma
kārtā. Vēlme nojaukt etniskās barjeras ir vairākām latviešu partijām, un tas ir
pozitīvi. Cerams, ka šo vēlēšanu rezultāti to visu nesabojās. Izmantojot
izdevību, aicinu ārzemju latviešus balsot par Ludmilu Sočņevu, listē iepretim
viņas uzvārdam ievelkot krustiņu. Ievēlēšanas gadījumā viņa dotu lielu
pienesumu Saeimas darbā.
K. S.: Varu
derēt, ka latviešu vēlētāji Sočņevu viņas uzvārda pēc novirzīs listes apakšā.
Būs tāpat, kā Saskaņas centra
elektorāts dara ar kandidātiem, kuŗiem ir latvisks uzvārds. No Vienotības saraksta sava uzvārda pēc
tika izsvītrots lieliskais libāniešu ārsts Hosams Abu Meri.
Trimdas
latviešiem un laikraksta lasītājiem es gribētu atgādināt, ka Latvijā nekad nav
dzīvojuši tikai latvieši. Tiem, kuŗi gaužas, ka latviešu valoda izmirst,
vajadzētu paskatīties uz lībiešiem, kaut arī viņu valodu prot tikai septiņi
cilvēki. Tie cilvēki, kas te dzimuši un auguši, netaisās nekur braukt. Ir
jāatrod veids, kā viņus iesaistīt valsts polītiskajā dzīvē, protams, uz
latviešu valodas un kultūras pamata. Igaunijā šis jautājums ir atrisināts.
O. C.: Latvijas
sabiedrībā diemžēl dominē uzskats, ka krievs ir krievs un mūžīgi būs krievs un
tāpēc par viņu balsot nav nekādas jēgas.
K. S.: Latvijas
vēsturē neviena cita partija nav nākusi klajā ar paceltu godīguma karogu.
O. C.:
Uz balta zirga Saeimā kā jaunais spēks ienāca arī Jaunais laiks.
K. S.: Zatlera Reformu partijas
nosaukums nav vērtējams citādi kā mēģinājums apiet noteikumu par kandidātu
saraksta lokomotīvēm.
S. S. K.:Nepiekrītu tādam vērtējumam. Pasaules vēsturē ir cilvēki, kuŗu vārdi iemieso
vai iekodē konkrētas lietas. Zatlers 28. maijā pirmo reizi Latvijas vēsturē
oficiālā līmenī lietas nosauca īstajos vārdos. Zatlera Reformu partijas
nosaukumā Zatlera vārds simbolizē virzību uz jauna ceļa sākumu.
K. S.: Plašsaziņas
līdzekļos daudz rakstīja par tā dēvēto Zatlera dīvānu lietu.
S. S. K.: Jāsaprot,
ka Latvijas Valsts prezidents ir bruņoto spēku augstākais vadonis un NATO
dalībvalsts vadītājs. Tāpēc gan Rīgas pilī, gan rezidencē ir nepieciešamas
speciāli aprīkotas telpas sarunu vešanai. Šīs telpas veic arī valsts
reprezentācijas funkciju, jo klasificētas sarunas notiek arī ar citu valstu
vadītājiem. Otrkārt, minētās mēbeles nav pirktas Valža Zatlera personiskajām
vajadzībām un paliek valsts īpašumā. Treškārt, mēbeles un cits minētās telpas aprīkojums tika iepirkts
tādā veidā, kādā to ieteikušas valsts drošības iestādes. Valsts kontrole ir
secinājusi, ka likuma prasības mēbeļu iepirkuma procesā ir ievērotas. Par šo
iepirkumu atbildīgā persona Valsts prezidenta kancelejā bija Kancelejas
vadītāja vietnieks Ēriks Ozols. Viņš turpina darbu arī šobrīd Valsts prezidenta
Andŗa Bērziņa administrācijā. Lēmumu par šo iepirkumu nav pieņēmis nedz Valdis
Zatlers, nedz kāds no viņa padomniekiem.
O. C.: Par
kādu naudu tika izdarīti pirkumi?
S. S. K.: Par valsts budžeta naudu.
S. B.: Vai jūsu darbošanās
polītikā netraucēs jūsu vīra ekonomiskie sakari un intereses? Turklāt bija
dīvains gadījums, kad jūs ar draugiem apbraukājāt Eiropu atpūšoties un tas tika
pasniegts kā valstisks uzdevums un projekts.
S. S. K.:
Ja paraktos vēl tālāk manā pagātnē, varētu atrast vēl kaut ko. Bet tāda jau
ir cilvēka daba meklēt otrā negātīvo, bet aizmirst pozitīvo, kas izdarīts
divpadsmit gadu laikā. Domāju, ka nav neviena likumprojektu, kas būtu atdots
vai neatdots atpakaļ parlamentā, ievērojot kādas ekonomiskās grupas vai mana
vīra intereses. Visus šos gadus esmu nodalījusi valsts intereses no savām
interesēm. Vairas Vīķes-Freibergas un Valža Zatlera likumdošanas darbībā jūs
neatradīsit nevienu veto, kas liecinātu, ka tiek lobētas kādas ekonomiskās
grupas intereses. Personiskajā dzīvē mēs diskutējam par polītiskajiem
jautājumiem, par pēdējā laika notikumiem mums ar vīru ir pretēji viedokļi, taču
allaž nošķiŗam darbu no sadzīves.
Jā, par to Eiropu... Atbalstīju projektu, jo
tā bija laba iniciātīva un saistīta ar trimdas latviešiem. Apmeklējām tautiešus
Īrijā, kontaktējāmies ar Daugavas Vanagiem. Braucu par saviem personiskajiem
līdzekļiem, samaksāju viesnīcas un aviobiļetes, par to esmu jau skaidrojusi intervijās plašsaziņas līdzekļiem.
Sava atvaļinājuma laikā pievienojos grupai, kas īstenoja šo projektu. Valsts
nauda tika ņemta no reklāmas budžeta, ko bija veidojuši uzņēmumi un novirzījuši
šim pasākumam. Atskatoties uz šo notikumu, varu teikt ar tīru sirdsapziņu, ka
neesmu tērējusi nekādu citu naudu kā vien savējo.
Jautājumi
Vienotībai: veto tiesību nebūs
O. C.:
Solvita Āboltiņa un Edgars Jaunups savulaik apgalvoja, ka ir sarkanās līnijas
jautājumā par tiem, ar kuŗiem varētu sadarboties koalicijā. Tagad Āboltiņa
saka, ka tāda līnija vairs nepastāvot. Daļas trimdas tautiešu ieskatā Saskaņas centrs ar Ušakovu un Urbanoviču
ir Krievijas Putina piektā kolonna Latvijā,
un viņi par to ir ļoti nobažījušies. Vienotībā
nav skaidrības, vai sarkanā līnija, vai nav. Arī Valsts prezidentam var rasties lielas problēmas šajā
jautājumā, ja latviešu partijas to nevar saprast.
Ir
arī jautājums, vai Vienotībā pašā
joprojām darbojas veto princips, kad maza grupiņa bloķē kāda jautājuma
izšķiršanu. Reiz trīs cilvēki no Sabiedrības
citai polītikai neļāva tēvzemiešiem
pievienoties Vienotībai. Ar šādiem
gājieniem pēc Vienotība Rietumos ir
zaudējusi populāritāti un daļu atbalstītāju.
I. R.: Vienotībā apvienojušies cilvēki ar diezgan atšķirīgu polītisko
procesu redzējumu. Ir liberālidomājoši, ir nacionāli konservātīvi,
sociāldemokratiski, karjēristi tāpat kā citās partijās. Apvienošanās notika
ar mērķi izveidot vienu lielu latviešu partiju par pretspēku Saskaņas centram. Tur arī bija
grupējumi, bet viņi spēja apvienoties un piesaistīt lielu krievvalodīgo
vēlētāju elektorātu. 17. septembrī visu izšķirs vēlētāji, uzzināsim arī
cilvēkus, kuŗi būs iekļuvuši Saeimā. Deputātu
vietu skaitu nāksies dalīt ar Zatlera
Reformu partiju, un vietu būs mazāk nekā 10. Saeimā (34). Saviem vēlētājiem
sakām, ka no Rīgas saraksta, par ko balsos arī ārzemju latvieši, vajag
izvēlēties sešus viņuprāt viskompetentākos darbam Saeimā. Mums nav mažoritārā
vēlēšanu sistēma, bet vēlētāji saka visus polītiķus vajadzētu ierakstīt vienā
listē, un tad mēs izvēlētos tos, kuŗus zinām un pazīstam. Tāpēc Vienotības deputātu saraksts ir tieši
tāds. No tā, kādus cilvēkus balsotāji izvēlēsies, būs atkarīga Vienotība vai tā būs nacionāli
konservātīva vai citādi polītiski orientēta.
Solvitas
Āboltiņas intervija plašsaziņas līdzekļos par iespējām koalicija iet kopā ar Saskaņas centru patiešām izraisīja
viļņošanos partijā. Sasaucām frakcijas ārkārtas sēdi, un jautājums tika
izskatīts. Nolēmām, ka partijas biedru personisko viedokli nedrīkst paust kā
visu partijas biedru kopējo viedokli.
Tagad
atsevišķas Vienotības daļas ir
apvienojušās vienā veselā, un veto tiesības vairs nav iespējamas.
S. B.: Inguna,
tu esi sava ceļa gājēja, neatkarīga domātāja un savā ziņā dumpiniece. Kāpēc
piekriti vēlreiz balotēties no Vienotības
saraksta? Vai tu tiešām tici, ka spēsi kaut ko mainīt partijas darbībā, ja būs
dzelzs siena pret jebko? Vienīgais rezultāts varētu būt, ka tu pieduļķosi
savu dvēseli.
I. R.: Ja deviņu gadu gaŗumā neesmu savu dvēseli
pieduļķojusi, tad mēģināšu izturēt arī turpmāk. Bet, ja nopietni, tad skaidrs,
ka ērtāk un patīkamāk jau būtu atrasties līdzīgi domājošu cilvēku pulciņā. Tad
es zinātu viņu domas un viņi manas. Taču es esmu konservātīvs cilvēks un
nemēdzu neko viegli mainīt savā dzīvē. Vienotībā
ir daudz nacionāli domājošu cilvēku, un es justu nodevību pret viņiem, ja
paliktu malā. Tāpat, ja no viņiem kāds aizietu, es justu nodevību pret mani. Ir
kā Bībelē teikts: Iesākumā bija vārds. Gadu gaitā no maniem iesētiem vārdiem
izaugušas lietas. Redzami manas darbības rezultāti. Man ir ieteikts pāriet uz Visu Latvijai!, jo tur esot man īstā
vieta.
Smaidu
izraisa stāsts par jaunajām sejām Saeimā. Trešā daļa cilvēku, kas iesaistījušies Zatlera partijā,
iepriekšējās vēlēšanās balotējušies no citām partijām. Pieci vai seši cilvēki
bijuši oligarchu partijās. Mani arī varētu uzskatīt par jaunu seju, kaut arī
polītikā esmu septiņus gadus. Jāpaiet ilgākam laikam, lai varētu saprast, kas
ir kas, kādi ir polītiskās spēles noteikumi. Ar jauniem cilvēkiem ir vieglāk
manipulēt nekā ar tiem, kuŗi sapratuši, par ko ir stāsts. Būtībā ZRP ir pilnīgi
neprognozējams lielums. Latvijā vispār grūti atrast cilvēkus, kas būtu ar mieru
iesaistīties polītikā, jau iepriekš sagatavoti pārbaudei ar varu un naudu. No VL! un Vienotības ir aizgājuši cilvēki, kuŗi nav izturējuši šo
pārbaudījumu. Tāpēc mēs esam daudz vairāk prognozējami un Latvijai noderīgāki.
S. B.: Ko
darīsit, ja kāds jūsu cilvēks nebūs izturējis Saeimas eksāmenu un kaut kur
paklupis?
E. C.: Palūgsim
viņu aizstāt ar citu.
I.R.: Vienotība
jau tā ir darījusi tagad vairs nekandidē ne Mūrniece, ne Kampars.
K. S.: Vienotības
biedri plēšas savā starpā, partijas iekšienē nav vienotības, kaut arī
atsevišķās partijas tagad sanākušas kopā.
Kāds
vārds par korupciju
E. C.: Rīgas
domes iepriekšējā sasaukumā es vadīju pretkorupcijas komisiju. Vienu otru gan
pieķēra, diemžēl par maz. Tad prese Rīgas domes vadībai klupa virsū par
korupciju. Taču drīz vien šo komisiju... likvidēja. Tagad kungi sēž tajās pašās
vai augstākās vietās. Līdz ar jaunās domes ievēlēšanu neviens vairs neinteresējas par korupcijas jautājumiem.
Privātā sarunā ar profesionāļiem uzzināju, ka stāvoklis šajā jomā ir
pasliktinājies, taču visi ir apmierināti. Prese par to neraksta, mēs esam
ieguvuši labāko pilsētas galvu, kāds jebkad ir bijis. Daļai latviešu arī
ir tādi paši uzskati.
S. B.: Ušakovu
virsotnē uznesa arī atļauja pensionāriem bez maksas braukt sabiedriskajā
transportā.
E. C.: Mani
bažīgu dara doma, ka pēc vēlēšanām mēs varam iegūt arī labāko valdību
Latvijā. Zināt jau, ko saka Saskaņas
centrs: neievērosim budžeta defisitu, starptautiskos aizdevējus pasūtīsim
vienu māju tālāk, tērēsim līdzeklus, attīstīsim ekonomiku saskaņā ar Džona
Keinesa liberālo teoriju. (Šis speciālists iesaka ekonomiskās grūtības
atrisināt, tērējot vairāk naudas, nevis savelkot jostu ciešāk. Red.)
Kaimiņvalstī Baltkrievijā par batjku (tētuku) dēvētais prezidents Lukašenko sekmīgi
attīsta traktoru ražošanu, ir vairākas reizes devalvējis savu naudu rubeli.
Līdz ar to ir tikai viena valsts, no kuŗas šādā situācijā var dabūt aizņēmumu.
K. S.: Tāpēc
jājautā visiem trim partiju pārstāvjiem: kad Latvijas valsts sāks vērsties pret
šādu polītiku?
E. C.: Tāpēc
ir skaidrs, ka šo partiju nedrīkst laist pie varas grožiem. Ja jau vieni apgalvo,
ka mēs esam antisemīti, citi atradīs vēl kaut ko vai kašķēsies savā starpā, tad
var pienākt brīdis, ka visas partijas, izņemot mūs, 17. septembŗa naktī vai 18.
septembŗa rītā stāvēs rindā pie Saskaņas
centra durvīm un lūgsies, lai ņem koalicijā.
K. S: Ir
saprotams, kāpēc VL!/TB/LNNK nevar
iet vienā koalicijā ar saskaniešiem.
Tā būtu partijas nāve. Bet, ja SC Saeimā
iegūs apmēram 30 vietas, tad tas būs
zilonis polītiskajā laukā un viņu nevarēs ignorēt. Un tad radīsies jautājums,
vai koaliciju varētu izveidot bez tiem, kuŗi bijuši viskorumpētākie iepriekšējā
Saeimā.
Tas
ir mans jautājums visiem diskusijas dalībniekiem. Par korupciju Latvijā
polītiķi nedomā nemaz.
Pēdējos
sešos mēnešos Vienotība ir
izlikusies, ka tai nav absolūti nekādu problēmu par to, ka Latvijas ekonomikas
ministram ir slepens līgums ar slepenu uzņēmēju par slepenu jomu. Nekas netika
teikts par Silvas Bendrātes slepeno līgumu ar Lembergu. Savukārt Zatlera Reformu
partijai ir problēma, ka Zatlers
apsolīja, bet neko nerisināja, lai atrisinātu jautājumu par korupciju medicīnā
maksājumus zem galda. Un tad vēl prezidenta rezidences dārgie dīvāni... To
visu vērojot, ir brīnums, ka pagaidām vēl Korupcijas novēršanas un apkaŗošanas
birojs nav pilnīgi iznīcināts. To gan centās ar paša priekšnieka Vilnīša rokām
izdarīt.
E. C.: Ja
konstatējām, ka visas Latvijas polītiskās partijas ir korumpētas, tad latvietim
neatliek nekas cits, ka balsot par to partiju, kas nav korumpēta. Kārļa Streipa
pārmetumi būtībā ir vietā. Droši vien tā tas ir. Mūsu partijas aizdomīgie
cilvēki ir aizgājuši prom, bet arī pie palicējiem var šo to atrast. Nav jau tā,
ka visi ir godīgi un tīri.
Kā
jau iepriekš teicu, plašsaziņas līdzekļi savulaik purināja Rīgas domi un
daudz cieta toreizējais pilsētas galva Jānis Birks. Cerēju, ka kaut kas līdzīgs
notiks arī tagad ka komplektā ņems priekšā Ušakovu un Šleseru. Bet nekā.
Pēc manām domām, SC nedrīkstētu dot
aprūpē Labklājības un Veselības ministriju. Ja nu tomēr dod, tad SC jādod arī Finanču ministrija, kas
kontrolētu lielos tēriņus. Ir arī līdzekļu nozagšanas risks.
I. R.: Tas
ir maigi teikts. Saskaņas centrs ir
bloķējies ar ZZS un piedalījies
nekrietnos balsojumos.
10. Saeima ir vēsture. Kā dzīvosim
tālāk?
K. S.:Manuprāt, ir neprāts teikt nekādā ziņā neiesim kopā ar Saskaņas centru. Sliktāk būtu atkal pie teikšanas laist zaļos zemniekus. Ir pierādījies, ka viņiem godīgums ir svešs jēdziens.
Viņu lielais krusttēvs ir Aivars Lembergs. Protams, Saskaņas
centra aprūpē nevar nodot Ārlietu, Finanču, Ekonomikas un Izglītības
ministriju. Bet, ja viņi tik ļoti sakās atbalstām sociālos jautājumus, tad
kāpēc viņiem neatdot mūžīgi nelaimīgo
Veselības un Labklājības ministriju?
S. B.: Šo
ministriju aprūpe ir SC plānos, tiek
meklēti ministri.
K. S.: Tautas
nobalsošanā deputātu darbavietu Saeimu atbalstīja ļoti niecīgs iedzīvotāju
skaits. Tas nav normāli. Ko varētu darīt, lai celtu Saeimas prestižu? Nav nekas
dzirdēts korupcijas jautājumā. It kā bija priekšlikums Saeimā atjaunot
Pretkorupcijas komisiju. Iepriekšējā
Saeima to nolikvidēja vienā no pirmajām sēdēm. Manā ieskatā Latviju pametuši
tik daudz iedzīvotāju tāpēc, ka netic valsts pārvaldes sistēmai.
O. C.: Izbraukušo ekonomisko bēgļu
skaitu neviens precīzi nezina. Stasta, ka apmēram 400 tūkstoši, bet, ja
atskaita nost krievus, tad patiesībā varētu būt ap 200 tūkstošu. Tie ir
cilvēki, kuŗiem līdzšinējās Latvijas valdības nav varējušas nekādā veidā piekļūt. Viņi pametuši valsti,
jo ir sarūgtināti par šeit notiekošo. Ja salīdzina Rīgu ar pārējo Latviju, tad
dzīves standarts Rīgā ir tāds pats kā Čechijā, citur kopumā zemāks nekā
caurmērā Bulgārijā. Tas ir nožēlojams stāvoklis, kas izraisījis šo emigrācijas
vilni. Emigrantus neviens nav spējis savākt kopā. Ārlietu ministrijai vajadzēja
būt tai instancei, kas rūpējas par tautiešiem ārzemēs, bet nekas netiek darīts.
S. S. K.:
ZRP ir konkrēts priekšlaikus Saeimā visiem balsojumiem jābūt atklātiem, arī
tiem, kuŗi tagad ir aizklāti. Pašreiz ir tā, ka Saeimas deputāts nebalso savā
vārdā, bet tā, kā norādīts frakcijā. Vēlētājiem ir tiesības zināt, kādās
pozicijās ir deputāti, kāds ir viņu balsojuma motīvējums.
Otrs
jautājums ir par deputātu imūnitāti. Tas arī bija pēdējais piliens Rīkojuma Nr.2
izsludināšanas sakarā. Mūsu ieskatā jautājums par deputātu kratīšanu un citu
izmeklēšanas darbību veikšanu jāizlemj profesionāļiem, Augstākās tiesas
tiesnešiem, nevis deputātiem. Aizklātie
balsojumi un deputātu imūnitāte ir demokratijas instrumenti, kas radušies
Rietumu pasaulē, lai aizsargātu opozicijas deputātus no nepamatotas vajāšanas
par viņu uzskatiem. Pie mums šie
instrumenti tiek izmantoti ačgārni, lai piesegtu konkrētu interešu lobēšanu vai
pat atriebību tiesu varas amatpersonām par konkrētiem lēmumiem. Tiesu varas
neatkarību tas skaŗ vistiešāk. Tiesnesim, kas virzās pa savas karjēras kāpnēm,
katrā posmā jāiet uz Saeimu pēc balsojuma. Tas ir tiesu varas apdraudējums.
I.R.: Man,
kultūras pārstāvei, juridiskie mechanismi šķiet pārāk piezemēti. Manuprāt, mūsu
sabiedrībai pietrūkst morāli ētisko imperātīvu kaut kādai vērtību sistēmai.
Bībeles
desmit baušļiem varam pielikt klāt vēl kaut ko labu. Kultūras un mākslas misija
būtu iedzīvināt tos morāli ētiskos imperātīvus, kas mums ir zuduši. Līdz ar to
varētu iztikt bez jebkāda juridiska akta. Piedaloties 2002. gada diskusijā
Milžu cīņas, pretendējot uz kultūras ministres amatu, teicu vārdus, kas
šobrīd kļuvuši vēl aktuālāki. Cinisms,
visatļautība, morāles un ētikas normu ignorēšana, kas šobrīd valda pasaulē,
skaidri uzrāda, ka nevis augstās technoloģijas, nedz likumu grēdas neko vairs
nespēj ne nosargāt un glābt. Aizsardzība var nākt tikai no cilvēka paša, no
iekšpuses, no sirds. Bet sirdi uzrunā izglītība un kultūra. Kā mūsu ķermenim ir
nepieciešama dienišķā maize, tā mūsu dvēselei un garam kultūra un izglītība.
Tāpēc garīgo vērtību radīšanai, saglabāšanai un pieejamībai jāiegūst cits,
īpašs statuss Latvijas prioritāšu hierarchijā. Šobrīd tas ir polītisks
jautājums, kas jārisina visas valsts līmenī. Kultūra ir nevis krāšņa broša pie
valsts uzvalka, ko piesprauž svētkos, bet ikdienas nepieciešamība. Kultūras
ministrijas uzdevums ir panākt, lai kultūra būtu ne tikai elitāru grupu
intelektuālas rotaļas, kā tas palaikam notiek Latvijā. Kultūrai jāpavēršas ar
seju pret cilvēku, kļūstot par mierinājumu, atbalstu, par labā un patiesā
apliecinājumu.
Kultūrai,
izglītībai un mākslai ir liela loma morāli ētiskā imperātīva uzturēšanā
sabiedrībā. Ja tas tiktu iedzīvināts, ja likumi būtu ierakstīti mūsu sirdī, tad
nebūtu vajadzīgi daudzie likumi, par ko runāja Sandra Sondore-Kukule.
K. S.: No
tavas mutes Dieva ausī, bet tas bija skaists Jaunā laika kandidāta paziņojums, īpaši pirmais teikums. Bet, kad
Repše tika pie varas, pirmais darbs, ko viņš izdarīja, bija algu
paaugstināšana. Pēc tam viņš paziņoja, ka nav labu latviešu kinofilmu.
I. R.:
Tas ir mīts, kas man jāklīdina. Atceros to Ministru kabineta sēdi, mums steidzīgi
bija jāpieņem 2003. gada budžets. Pirmo apsprieda Kultūras ministrijas budžetu.
Tam ir vairākas sadaļas. Kino bija izdalīts atsevišķi. Vienīgais, ko Repše
pajautāja, kāpēc kino apakšprogrammā izdalīts atsevišķi no kultūras bloka, kuŗā
ietilpa teātŗi, mūzeji, koncertzāles utt. Vēlāk plašsaziņas līdzekļos tika
nepareizi atspoguļots šis notikums.
E. C.: Man
jākliedē cits mīts. Kad paaugstināja algas, strādāju Vides ministrijā par
valsts sekretāra vietnieku. Mana alga bija ievērojami lielāka par ministra
algu.
I. R.: Ministra
alga toreiz bija 600 latu. Varēja saņemt dažādas piemaksas.
E. C.: Tāpēc
pamatots bija lēmums, ka ministra alga jāpaaugstina.
K. S.: Jums
ir taisnība, taču vai ar algu paaugstināšanu Repšem bija jāsāk darbs?
Par plašsaziņas līdzekļiem.
Pēdējā laikā pat Diena kļuvusi par Saskaņas centra ruporu. Kādā komentārā
ir teikts - ja nelaidīsim SC pie valdīšanas,
tad būs ļoti slikti.
S. S. K.:
Viss mērķtiecīgi tiek pavērsts pret konkurentiem, apejot vēlēšanu
ierobežojumus. Arī sabiedriskajā televīzijā
diskusiju līmenis ir ļoti zems.
I. R.: Nolasīšu
mazu citātu no Reinharda Selema grāmatas Izlūkdienests kaŗš, kas izdota Maskavā 2004. gadā. Citāts:
Lielākā māksla ir salauzt
pretinieku bez kaŗa darbības, tāpēc noārdiet visu labo un vērtīgo pretinieka
valstī. Iesaistiet valdošās aprindas nelikumīgā darbībās, graujiet viņu pozicijas
un reputāciju, pakļaujiet publiskām ķengām pavalstnieku acīs. Izmantojiet
sadarbību pat ar neliešiem. Visiem līdzekļiem traucējiet valdības darbībai.
Izplatiet konfliktus un nesaskaņas pretinieka zemē, sanaidojiet jaunatni ar
vecākiem, visādiem līdzekļiem ārdiet ierīces, apgādi un kārtību. Diskreditējiet
vecāku tradicijas un dievus, neskopojoties ar piedāvājumiem un dāvanām ziņu un
to piegādātāju pirkšanai. Netaupiet naudu un solījumus, jo tie nes augstas
dividendes.
Acīmredzot
mūsu žurnālisti īsteno kāda gudri izstrādātu scenāriju, vai arī viņiem tas tā
pašiem no sevis izdodas? Vakarā skatos televīziju un salīdzinu pārraidēs
atspoguļoto ar to, ko pati esmu piedzīvojusi klātienē. Piedzīvotais un
redzētais atšķiŗas kardināli. Tā rodas mīti, līdzīgi tam, kādu minēju par
Repši, - ka viņš iznīcinājis Latvijas nacionālo kino. Pilnīgi tukšā vietā tiek
uzpūstas leģendas. Rodas paviršība, seklums un lētums.
E. C.: Arī
man ir rozīnīte šajā jautājumā. Ir tāda grāmata: Aleksandrs Bergs un Jāns
Sēderkvists Netokratija , izdota
Latvijā 2005. gadā, ārzemēs agrāk. Lūk,
ko viņi saka:
Mediju stratēģija cīņā ar valsti ir
veidota ap izdomājumu Vēlētāji nicina polītiķus. Mīta kodols ir doma, ka vēlā
kapitālisma sabiedrība vidusmēra iedzīvotāju ievēlētus polītiķus uztver kā
korumpētu blēžu grupu, kas uz vēlētāju
nodokļu maksātāju rēķina iedzīvojas un apzināti nepilda uzdevumus, kuŗu
risināšanai ir ievēlēti. Katrai nācijai ir pašas kultūrai atbilstoši šī mīta
varianti. Visās valstīs uzskata, ka polītiķi pārkāpj vissvētākās kultūras
vērtības. Piemēram, Amerikā polītiķi ir laulības pārkāpēji, Eiropā viņi
iesaistās blēdībās ar kreditkartēm un vēlēšanu rezultātu viltošanā un nodokļu
nemaksāšanā.
Tātad, ja var ticēt plašsaziņas
līdzekļiem, pilsoņi riebumā novēršas no polītiķiem. Problēma ir tāda, ka šis
apgalvojums piepildās pats no sevis. Nemitīgi runājot par iedomāto nicinājumu
pret polītiķiem, plašsaziņas līdzekļi radījuši
mediju fainomenu, kas ar savu eksistenci vien uzkurina nepieciešamību
pēc šokējošām ziņām.
Par iespējamo koaliciju: kā sastiķēt 51 balsi?
I. R.: Kādu
koaliciju varētu uzskatīt par ideālu? Nevajadzētu saukt palīgā Saskaņas centru, bet valdību veidot
visām trim latviskajām partijām Vienotībai,
VL!/TB/LNNK un ZRP. Patīkami, ka
laika gaitā vislatviešiSaskaņas centru. kļuvuši par
prognozējamiem partneŗiem. Sarežģītāk ir ar Zatlera Reformu partiju. Zatlera
vārdu partijas nosaukumā var dažādi tulkot. Pareizi izrunāt to prot dažādi
demagogi. Pirms Saeimas atlaišanas ierosinājuma prezidents Zatlers tikās ar
Saeimas priekšsēdi Solvitu Āboltiņu un Ministru prezidentu Valdi Dombrovski. Uz
viņiem tika izdarīts spiediens veidot valdību kopā ar
O. C.: Beigsim
diskusiju uz optimistiskākas nots. Cik vietu katra partija cer iegūt 11.
Saeimas vēlēšanās?
I. R.: Vienotībai
bija 34 vietas, tagad nāksies dalīties ar Zatlera Reformu partiju. Varam varbūt
cerēt uz 20 vietām.
S. S. K.: Esmu
māņticīga un tāpēc atturēšos prognozēt. Protams, ZRP ir mērķis iegūt pietiekami
plašu pārstāvību Saeimā, lai varētu īstenot mūsu plānus. Pietiekami būtu 51
balss, taču Latvijas apstākļos tas nav reāli. Varbūt tiks 20 vietas. Laikam
nāksies elektorātu dalīt ar Visu
Latvijai!. Iespējams, kādas balsis iegūsim no ārzemju latviešiem. Viņi ir
vīlušies Vienotībā un tagad domā, par
ko atdot balsis. Varbūt kāda balss nāks no tiem vēlētājiem, kas iepriekšējās
vēlēšanās nobalsoja par Saskaņas centru,
jo viņiem nebija alternātīva piedāvājuma.
I. R.: Iepriekšējās
vēlēšanās tika pieļauta nepiedodama kļūda, kad, veidojot Dombrovska valdību,
koalicijā neiesaistīja nacionālo apvienību.
E. C.: Neesam
neko prognozējuši. Varu tikai minēt savu izdomāto skaitli. Ceram uz vairāk
vietām, nekā ir pašreiz.
S. B.:
Par iespējamo koaliciju. Labākais variants
būtu ZRP + Vienotība + Vl!/TB/LNNK. Sanāktu 51 balss. Bīstami ir Saskaņas centrs+ ZZS. Tad nav skaidrs, kas notiks ar Vienotību. Vienā variantā iznāk 51 balss
ar Saskaņas centru, citā variantā
51 balss bez Saskaņas centra.
Visu
izšķirs vēlētāji.
Nobeigumā
laikrakstu Laiks un Brīvā
Latvija galvenā redaktore Ligita Kovtuna pateicās diskusijas dalībniekiem
par aktīvo piedalīšanos un viedokļu apmaiņu un aicināja 17. septembrī visiem
iet uz 11. Saeimas vēlēšanām.
Publikāciju
sagatavojuši Pēteris Karlsons un Ojārs Celle